CMDB - En hjälpande hand i alla situationer

CMDB - En hjälpande hand i alla situationer

Corona-krisen har nog inte gått någon av oss obemärkt förbi. Samhället har verkligen satts på prov, och det är många som kämpar för att vi ska fortsätta framåt och komma ur detta. Tack!

I en kris som denna är kontinuitet en oerhört viktig bit i pusslet. Företag och verksamheter måste fortsätta leva och leverera till sina kunder. Så vad händer om majoriteten av alla tekniker på en IT-avdelning är sjuka och en verksamhetskritisk tjänst går ner, och ensam kvar är den nyanställda personen nyss utkommen från universitetet? Personen som inte har koll på hur IT-miljön är uppbyggd eller vilka konsekvenser som uppstår när tjänsten ligger nere? Hur många skulle inte i detta läge få hjärtat i halsgropen och börja fundera på närmsta dörr ut?
Jag tror det är många. Men låt oss inte hamna där, utan istället leta efter ljuset i tunneln och kanske det bästa av allt: titta närmare på ett verktyg som gör att vi i förebyggande syfte kan göra så att detta scenario blir mindre kännbart.

Vikten av att ha kontroll på sin IT-miljö i detta läge är kanske viktigare än någonsin. Med en CMDB är detta möjligt. Att vara nyanställd och stå inför en stressad situation så som att en verksamhetskritisk tjänst har gått ner är aldrig rolig, och kanske ännu mindre om det inte finns någon att fråga om detta. Men med en CMDB har du plötsligt många fler svar. Genom att kunna se alla relationer tjänsten har, både sett till hårdvara men även t.ex. nätverk har du en bättre överblick på situationen. Genom att kunna lokalisera alla delar som kan vara påverkade av att denna tjänst är nere, ger det dig ett bättre utgångsläge när det kommer till felsökning. Genom att även kunna se alla relaterade förändringar som nyligen utförts i miljön har ni ännu mer fakta på bordet för att kunna arbeta vidare.

CMDB - En hjälpande hand i alla situationer

Skulle t.ex. den verksamhetskritiska tjänsten Portalen ligga nere, kan man via några knapptryck få fram ovanstående bild som visar att det finns relaterade komponenter som också har incidenter och changes kopplade till sig. Med denna information blir startsträckan för den nyanställda teknikern mycket kortare och det tar kortare tid innan tjänsten är uppe igen och leveransen kan återgå till det normala. Win-win situation!

Har ni inte en CMDB idag? Låt oss pratas vidare om ett införande om ni känner att detta skulle kunna vara en hjälpande hand i att säkra kontinuitet i er IT-leverans. Det kanske inte är läge just idag? Ingen fara, vi finns här även när krisen lagt sig!

linn_300

Skribent

  • Som IT-chef på Basalt ansvarar Linn för att skapa de rätta förutsättningarna för en god IT-miljö. Hon är operativt involverad och driver IT-utvecklingen framåt samt är personalansvarig för medarbetarna vid IT-avdelningen. Linn är MCP inom Office 365.